Takaisin MTK:n lausunto hallituksen esityksestä kuntalain 150 §:n muuttamisesta

MTK:n lausunto hallituksen esityksestä kuntalain 150 §:n muuttamisesta

27.09.2016

Sosiaali- ja terveysministeriö

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kuntalain yhtiöittämisvelvollisuutta koskevaa siirtymäsäännöstä siten, että kuntalain yhtiöittämisvelvollisuutta koskevaa säännöstä sovellettaisiin työterveyshuollon sairaanhoito- ja muiden terveydenhuoltopalvelujen tuottamiseen vuoden 2019 alusta.

Siirtymäajan jatkamisella kahdella vuodella mahdollistettaisiin nykytilan jatkuminen sote-uudistuksen voimaantuloon saakka eikä kuntien tarvitsisi yhtiöittää työterveyshuollon sairaanhoitopalveluja kahdeksi viimeiseksi vuodeksi. Sote-uudistuksen myötä kunnat eivät enää voisi tuottaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita, vaan maakunta ratkaisee, miten se järjestää työterveyshuoltopalvelut alueellaan.

MTK pitää esityksen siirtymäaikaa hyvänä. Työterveyshuoltoon liittyneistä maatalousyrittäjistä suurin osa on kunnallisten työterveyshuoltopalvelujen piirissä ja palvelujen käyttäjien näkökulmasta työterveyshuollon sairaanhoitopalveluiden saatavuus on tärkeää.

Antti Sahi

Marja Tallavaara