Takaisin U 71/2016 vp Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle Euroopan komission ehdotuksesta yhteisen maatalouspolitiikan asetusten yksinkertaistamiseksi varainhoitoasetuksen uudistamisen yhteydessä (Omnibus-asetusehdotus)

Lausunto

U 71/2016 vp Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle Euroopan komission ehdotuksesta yhteisen maatalouspolitiikan asetusten yksinkertaistamiseksi varainhoitoasetuksen uudistamisen yhteydessä (Omnibus-asetusehdotus)

06.02.2017

U 71/2016 vp Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle Euroopan komission ehdotuksesta yhteisen maatalouspolitiikan asetusten yksinkertaistamiseksi varainhoitoasetuksen uudistamisen yhteydessä (Omnibus-asetusehdotus)

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry kiittää mahdollisuudesta lausua asiasta ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

MTK:n näkemyksen mukaan komissio ei käsittelyssä olevan maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen (omnibus-asetusehdotus) osalta pyri merkittävissä määrin yksinkertaistamaan kuluvan ohjelmakauden maatalouspolitiikan toimeenpanoa, vaan sopeuttamaan maatalouspolitiikkaa vallitsevaan markkinatilanteeseen ja samalla valmistautuu seuraavan ohjelmakauden maatalouspolitiikan valmisteluun. Lähtökohtaisesti MTK:n näkemykset omnibus-asetusehdotuksesta ovat hyvin samansuuntaiset Valtioneuvoston esittämien vaikutusarvioiden kanssa.

Maaseutuasetuksen osalta muutosesityksillä yritetään edistää jäsenmaissa vaatimattoman suosion saaneiden riskienhallintatyökalujen käyttöä. Myös EU:n rahoitusvälineiden käyttöä on tarkoitus edistää esitetyillä muutoksilla. Suomessa tuotantosidonnaiset tuet ovat eri tukimuodoissa merkittävässä roolissa ja ne ovat viljelijöille lähtökohtaisesti mieluisampi tukimuoto kuin riskienhallintaan tarkoitetut työkalut. EU:n rahoitusvälineet ovat ensisijaisesti tarkoitettu tilanteeseen, jossa maatilat eivät enää saa rahoituslaitoksilta lainaa investointeihin tiukentuneiden vakavaraisuussäädösten takia.  Suomessa tilanne on vielä tältä osin kohtuullinen, vaikkakin kotieläintalouden investoinneissa on viime aikoina ollut havaittavissa selvää rahoituksen saamisen tiukentumista. Todennäköisesti meillä on kuitenkin tarve ottaa EU:n rahoitusvälineet käyttöön seuraavalla ohjelmakaudella. Viljelijän näkökulmasta horisontaaliasetuksen rahoituskuriin liittyvillä muutoksilla ei ole käytännön merkitystä.
 
Suorien tukien nykyinen aktiiviviljelijä-määritelmä ei täytä MTK:n näkemystä tuen ohjaamisesta aktiiviviljelyyn. Vaikka tämä aktiiviviljelijän määritelmä on erittäin tärkeä tukien kohdentamisessa, niin MTK ymmärtää hallinnon halun yksinkertaistaa kuluvan ohjelmakauden tukijärjestelmää tältä osin. Nuorten viljelijöiden tuen sääntöjen yksinkertaistamisella ei ole merkitystä viljelijän kokemaan hallinnollisen taakan määrään. Muutoksen seurauksena kokonaismääräraha jakautuu hieman aiemmasta poikkeavalla tavalla. MTK ei kannata tuotantosidonnaisen tuen maksamista aiemman vuoden eläinmäärätietojen perusteella, joten muutoksen ei voi myöskään arvioida helpottavan hallinnollista taakkaa. Yhtenäisen pinta-alatuen säännöllä varmistetaan vuosittaisen tuen määrärahan täysimääräinen käyttö. Tällä on pieni positiivinen vaikutus viljelijän vuosittain saamaan tuen määrään yhtenäistä pinta-alatukea soveltavissa Itä-Euroopan jäsenmaissa.

Yhteenvetona voidaan todeta MTK:n olevan täysin samaa mieltä valtioneuvoston kannan kanssa asiassa ja samoin kuin kirjelmässä esitetyistä ehdotuksen vaikutuksista maatalousyrityksille.
 
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Juha Lappalainen
Vt. Maatalousjohtaja