Biopolttoaineet välttämättömiä liikenteen päästöjen vähentämiseksi
Tiedote
Biopolttoaineet välttämättömiä liikenteen päästöjen vähentämiseksi
31.08.2017
MTK ei näe syytä rajoittaa biokaasun käytön tukemista olemassa olevien bensiiniautojen muuttamiseksi kaasukäyttöisiksi. Myös uusien tehdasvalmisteisten kaasuautojen hankintaan tarvitaan kannusteita. Uusien bensiini- ja kaasukäyttöisten autojen hintaero on riittävän pieni, jotta pienilläkin porkkanoilla kaasuautot muuttuvat autoilijoille erittäin kilpailukykyisiksi vaihtoehdoiksi.
– Biokaasuautoiluun tulee panostaa etupainotteisesti, eikä asiassa pidä jäädä odottamaan markkinoiden kehittymistä vuoteen 2030 asti, sanoo MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola. Nopeasti kasvavat biokaasun jakelumäärät ovat välttämättömiä kannattavan biokaasutuotannon ja -jakelun kasvulle. Biokaasuautoilun haasteena on jakeluverkon laajuus, kun sähköautojen osalta sähköverkko on jo olemassa. MTK vaatiikin selvää etupainotteisesta ohjelmaa biokaasuautojen nopeaan lisäämiseen.
MTK edellyttää, että sähköautojen pikalatauspisteet ja biokaasun jakeluasemat tulevat kattamaan koko maan siten, että näillä käyttövoimilla autoilua voidaan pitää todellisena vaihtoehtona myös maaseudulla. Laaja jakeluverkko on tärkeä maaseudulla asuville ja merkittävä myös matkailun ja loma-asumisen kannalta.
Parlamentaarinen työryhmä ilmoittaa syventyvänsä verotukseen loppuraportissaan. MTK muistuttaa, sekä auto- että ajoneuvoverot kaipaavat merkittäviä muutoksia, joilla päästövähennysten toteuttamista voidaan edistää. Työmatkakulujen vähennysoikeudessa on huomioitava maaseudun heikot mahdollisuudet joukkoliikenteen käyttöön.
– Biopolttonesteiden osuuden kasvattaminen 30 prosenttiin on hyvä tavoite. Samalla on tehtävä kaikki mahdollinen sen eteen, että biopolttoaineet ovat peräisin kotimaisista kestävästi tuotetuista raaka-aineista, toteaa Anssi Kainulainen.
Lisätietoja:
Elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK ry, puh. 040 502 6810
Energia-asiantuntija Anssi Kainulainen, MTK ry, puh. 050 596 1541