Takaisin Maanviljelijät ympäri maailman kokoontuvat tänään Helsinkiin hakemaan yhteistä näkemystä globaalin ruuantuotannon haasteisiin

12.06.2017

Maanviljelijäjärjestöjen ja -osuuskuntien johtoa ympäri maailman sekä maatalouden asiantuntijoita kansainvälisisistä järjestöistä ja instituutiosta kokoontuu tänään Maailman viljelijäjärjestö WFO:n (World Farmers’ Organisation) yleiskokoukseen Helsinkiin. Finlandia-talossa 12.–15.6.2017 pidettävässä kokouksessa linjataan toiminnan periaatteet maataloustuottajien globaaliin edunvalvontaan vuosille 2018–2028 ja valitaan järjestön johto. Kokoukseen odotetaan kaikkiaan 350 osallistujaa 44 maasta.

Kokouksessa haetaan yhteistä näkemystä, miten globaalia ruuantuotantoa voidaan tehostaa kestävällä tavalla vähentämään nälänhätää ja vastaamaan väestönkasvuun, miten maa- ja metsätaloutta kehittämällä voidaan hillitä ilmastonmuutosta, miten viljelijöiden heikentynyttä asemaa ruokaketjussa voidaan parantaa ja minkälaisin edellytyksin maataloustuotteiden kansainvälistä kauppaa voidaan vapauttaa.

Kokousta isännöivät Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC sekä Pellervo. Tapahtuma on osa Suomi 100 ja MTK 100 -juhlavuotta.

Kutsumme median edustajat seuraamaan yleiskokousta kaikkina päivinä. WFO järjestää mediatilaisuudet Finlandia-talolla tiistaina 13.6. kello 13.30 , jolloin järjestön vastavalittu puheenjohtaja esittäytyy medialounaalla ja keskiviikkona 14.6. kello 11 , jolloin esitellään maailman viljelijöiden linjauksia mm. ilmastonmuutoksen hillintään ja ruokaturvaan liittyen.

Olet tervetullut osallistumaan myös maatila- ja yritysvierailupäivään torstaina 15.6. kello 8 alkaen.

Osallistuminen yleiskokoukseen ja mediatapahtumiin edellyttää akkreditoitumista ennakkoon.. Kokouksessa on tulkkaus suomeksi.

Akkreditoidu kokoukseen, ilmoittaudu tapahtumiin ja katso ohjelma täältä: https://www.lyyti.fi/reg/WFO_yleiskokous

Lisätietoja kokouksesta
Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, 050 341 3167
Johtaja Seppo Kallio, MTK, 040 751 1178