Takaisin Kommentti tilaajavastuulain/liikennepalvelulain tilaajan määritelmään

Lausunto

Kommentti tilaajavastuulain/liikennepalvelulain tilaajan määritelmään

18.03.2024

Ty- ja elinkeinoministeriö
Jyri Oksanen

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry kiittää mahdollisuudesta kommentoida otsikkoasiassa. Pidämme ennen kaikkea tärkeänä, että lain soveltamisala on selkeä ja johdonmukainen, eikä maatalousyrittäjille saa aiheutua epäselvästä soveltamisalasta odottamattomia seuraamuksia tai lisäkustannuksia. Emme ole saaneet tietoomme soveltamisalaan ja maatalousyhtymiin liittyviä kysymyksiä.

Asiakokonaisuuteen liittyen on kuitenkin huomattava suhteellisen suuri sanktioriski, joka viljelijälle voi epäselvän oikeustilan takia pahimmillaan seurata. Työoikeuteen liittyvät asiat kun ovat usein moniulotteisia, eivätkä yksiselitteisiä.

Tilaajavastuulain sanktioiden lisäksi samantyyppisistä rikkomuksista voi seurata leikkauksia myös EU-viljelijätukiin 1.1.2025 sovellettavaksi tulevan sosiaalisen ehdollisuuden järjestelmästä. Sosiaalisen ehdollisuuden kokonaisuuteen kuuluu muun muassa työehtoja, työntekijöiden terveyttä ja turvallisuutta sekä työvälineiden käytön turvallisuutta koskevia säännöksiä, joita on noudatettava työsopimus- ja työsuojelulainsäädännön muodossa. Sosiaalisen ehdollisuuden lainsäädännön valmistelu on käynnissä. Vastuullinen liiketoiminta korostuu myös maataloustukijärjestelmän kautta maatalouden harjoittajien jokapäiväisessä toiminnassa yritysmuodosta riippumatta.

Tilaajavastuulain sekä sosiaalisen ehdollisuuden lainsäädännön noudattamista valvovat työsuojeluviranomaiset. Nämä tekevät laiminlyöntimaksun määräämisesitykset Aluehallintovirastoille tilaajavastuulain rikkomuksista ja sosiaalisen ehdollisuuden osalta työsuojeluasiat saatetaan Ruokaviraston tietoon. Seuraamuksien määräytymisen osalta viranomaisten on huolehdittava keskinäisestä koordinoinnista, ettei kahdessa eri prosessissa määräytyvät seuraamukset kasva kohtuuttomiksi samankaltaisessa asiassa. Tarvittaessa asiasta on säädettävä lailla.

Seuraamusjärjestelmän suhteellinen ankaruus on erityisesti maatalouden harjoittajien ja maatalousyhtymien kohdalla merkittävä ottaen huomioon, että erityisesti pienien maatalousyritysten mahdollisuudet neuvotella ja valita sopimuskumppaneita sekä käytännön mahdollisuudet puuttua esimerkiksi toimittajan tai alihankkijan toimintaan työn keskenjäämisen riskillä, ovat heikot. Näin myös maatalousyhtymien osalta. Pahimmillaan muutoksenhaku oikeusteitse rajatapauksellisessa asiassa, kun kyseessä on sekä sosiaalisen ehdollisuuden että tilaajavastuulain soveltumista koskevista eri asioista (eri prosessit), voi jäädä yrittäjältä käyttämättä oikeudenkäyntikustannusten pelossa.

Verohallinnolta saatujen lukujen osalta on huomioitava se, että verohallinnon 2 ja 2Y lomakkeiden palauttaneiden joukossa on huomattava joukko eläkeläisiä, jakamattomia kuolinpesiä ja muita varsinaista maataloustoimintaa harjoittamatonta toimijaa, jotka ilmoittavat vain saamansa vuokratulot kyseisillä lomakkeilla.

Kuuluvatpa maatalousyhtymät, ja jatkossa muut maatalouden ja kalataloudenharjoittajat, tilaajavastuulain soveltamisalaan tai ei, on pidettävä huoli, että sääntely on kokonaisuutena katsoen selvää eikä oikeusvarmuus saa kärsiä tai seuraamukset kasvaa kohtuuttoman suuriksi kahden samantyyppisen järjestelmän vaikutuksista.

 Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Helsingissä 18.3.2024

Kimmo Tammi
Juristi

Leena Kristeri
Elinvoimajohtaja