Takaisin Maaseutumatkailun vetovoima kasvussa - piilevää potentiaalia vielä paljon hyödyntämättä

Tiedote

Maaseutumatkailun vetovoima kasvussa - piilevää potentiaalia vielä paljon hyödyntämättä

20.10.2018

Maaseutumatkailun vetovoima kasvussa - piilevää potentiaalia vielä paljon hyödyntämättä 

Maaseudulle suuntautuva matkailu kasvoi reilusti touko- elokuun aikana ja kesäsesonki olikin maaseudulla erityisen vilkasta. Maaseudulle suuntautuva matkailu on kasvanut alkuvuoden 2018 aikana ja kesäsesonki oli maaseudulla erityisen vilkasta. Kotimaisille maaseutumatkailuyrityksille suunnatuissa suhdannekyselyissä tiedusteltiin yritysten kasvunäkymiä vuodelta 2018, sekä miten matkailua jatkossa edistetään. 

Maaseutumatkailuyrittäjille tehdyssä valtakunnallisessa kyselyssä 62% vastanneiden yritysten mukaan kotimaisten matkailijoiden määrä kasvoi verrattuna viime vuoteen (2017) ja 25% mukaan matkailuvirta pysyi samana. Ulkomaan osalta kasvuluvut olivat erittäin hyvät; ulkomaisten matkailijoiden määrä kasvoi 48% mielestä ja 37% yrityksistä oli sitä mieltä, että määrä oli kesän 2017 tasolla. Vertailussa ja tuloksia peilatessa on syytä huomioida, että matkailuvuosi 2017 oli kokonaisuudessaan huomattavan kasvun aikaa erityisesti ulkomaisten matkailijamäärien osalta.  

Suomen neljä vuodenaikaa, luonto aktiviteetteineen sekä puhdas ja herkullinen suomalainen lähiruoka antavat hyvän kasvualustan matkailun ympärivuotiseen edistämiseen ja kehittämiseen maaseutualueilla ympäri Suomen. Kyselyyn vastanneiden yritysten mukaan käytännön toimet ja toimiva yhteistyö ovat avaimia matkailijamäärien kasvulle sekä näkyvyyden ja tunnettavuuden lisäämiselle. 

Tänä kesänä mitattiin kotimaan kaikkien aikojen lämpöennätys ja helteistä kotimaan matkailukesää vauhditti menestyksekäs Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma:n kanssa yhteistyössä toteutettu 100 syytä lomailla Suomessa -kampanja. Lähilomailun kasvua voi odottaa jatkossakin, sillä matkailijoiden tietoisuus matkailun ympäristövaikutuksista sekä lähilomailun helppoudesta ja eduista lisääntyy. Maaseudun matkailuyritykset panostavat entistäkin enemmän vastuulliseen ja kestävään liiketoimintaan sekä luonnonympäristön huomioonottoon.

Tulevan matkailuvuoden odotetaan lähtevän hurjalla vauhdilla liikkeelle, sillä suomalainen maaseutu on vahvasti esillä tammikuussa 2019 International Grüne Woche -messuilla Berliinissä. Grüne Woche -tapahtuman lisäksi ruokamatkailua maaseudullemme kehitetään osana elintarvikkeiden vientiä muun muassa Lomalaidun ry:n ja MTK:n vetämässä marraskuussa käynnistyvässä yhteishankkeessa. Maaseudun kiinnostavia ja vetovoimaisia matkailukohteita tulee hyödyntää jatkossakin, esimerkiksi maamme alueellisten matkailuorganisaatioiden ja Visit Finlandin markkinointi- ja myyntikampanjoiden avulla. Maaseutumatkailun kotimaisen ja kansainvälisen myynnin lisäämiseen paneudutaan alan yrityksille ja kehittäjille 23.10.2018 järjestettävässä Matka maalle -myyntitapahtumassa Keski-Suomessa Laukaalla.

Lisätietoja:  

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry, puheenjohtaja Kirsi Ilola-Ollikka, puh. 040 596 8027

Lomalaidun ry, toiminnanjohtaja Kimmo Aalto, puh. 040 1791 618

Lähde: Maaseutumatkailun suhdanteet ja kehittäminen - kyselyt maaseutumatkailuyrittäjille 3/2018, 6/2018 ja 9/2018. Kyselyihin vastanneita maaseutumatkailuyrityksiä yhteensä 154 ympäri Suomen. Kyselyn toimeksiantajina Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry, Lomalaidun ry ja Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry.