Lannoitteiden hintakehitys Suomessa on karannut käsistä

lannoitteet_indeksi_2015.jpg

7.4.2015

Lannoitteiden hinnat Suomessa ovat nousseet lähes 50 prosenttia viimeisen viiden vuoden aikana. Samaan aikaan muualla EU:ssa hinnat ovat nousseet vain 10 - 20 prosenttia. Suomessa satotasot ovat myös selvästi alemmat. Tilanne on kohtuuton suomalaisille maatiloille.

Euroopan yhteisöjen tilastotoimisto Eurostatin lannoitteiden ja maanparannusaineiden hintaindeksi kertoo karua kieltään: Suomen kehitys eroaa merkittävästi muiden maiden kehityksestä. Indeksillä mitataan hintatason muutosten suhdelukua.

−Kotimaassa lannoitehinnat eivät seuraa eurooppalaisten lannoitemarkkinoiden hintakehitystä. Tämä kertoo lannoitemarkkinoiden toimimattomuudesta Suomessa. Useassa EU-maassa kuten Tanskassa, Saksassa, Ranskassa ja Hollannissa lannoitteiden hinnat kääntyivät laskuun vuonna 2012, mutta Suomessa hinnat jatkoivat nousuaan, sanoo MTK:n tuotantotalousvaliokunnan puheenjohtaja Jukka Leikkonen.

Niin viljan kuin lihankin tuottajahintakehitys kotimaassa noudattelee pitkälti muissa EU-maissa vallitsevaa kehitystä toisin kuin lannoitteissa, mikä kuristaa viljelijän kukkaroa entisestään. Kotimaiset lannoitemarkkinat eivät toimi. Lannoitevalmistaja Yara käyttää Suomessa yli 80 prosentin markkina-asemaansa hyväkseen ja ulosmittaa viljelijöiden tuloja korkeilla lannoitteiden hinnoilla. Näyttää siltä, että Yara käyttää markkina-asemaansa tuottajien ryöstämiseen. Sen on korvattava viljelijöille koituneet menetykset ja laskettava lannoitteidensa hintoja.

Lisätietoja:

Jukka Leikkonen, MTK:n tuotantotalousvaliokunnan puheenjohtaja, 0400 929 866