MTK Lidlille kananmunapäätöksestä: Älkää muniko – kuluttaja päättää, ei kauppa

6.9.2016

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK syyttää saksalaista kauppajätti Lidliä kaksilla korteilla pelaamisesta. Yhtiö tiedotti eilen luopuvansa suomalaisista virikehäkkimunista vastuullisuuteen vedoten samaan aikaan kun se kauppaa myymälöissään suomalaisen vastuullisen tuotantotavan vastaisesti antibiootein kasvatettuja liha- ja maitovalmisteita, ilman saparoa kasvatettua sikaa ja nokka-typistettyä siipikarjaa. Lidl on myös markkinoinut tuontiraaka-aineista valmistettua ruokaa omintakeisilla Suomen lipuillaan. Järjestö ihmettelee, miksi kauppajätti ei tarjoa edullisuutta arvostaville asiakkailleen vaihtoehtona suomalaisia virikehäkkimunia, vaikka niitä olisi markkinoilla hyvin saatavilla.

MTK ihmettelee Lidlin päätöstä linjaamaan Suomessa myymiensä kananmunien tuotantotapaa eläinten hyvinvointiperusteilla. Kananmunantuotannossa on vasta neljä ja puoli vuotta sitten siirrytty virikehäkkeihin, joissa on huomioitu kanojen hyvinvointia. Niissä on orret, pesäpaikat ja kuopsutusmahdollisuus kanoille.

– Suomalainen kananmunantuotanto on maailman huippua. Meillä on lukemattomia vahvuuksia. Kanojemme nokkia ei typistetä, kananmunissa ei ole salmonellaa ja antibioottien käyttö on hyvin vähäistä. Niitä käytetään vain sairauksien hoitoon, ei ennaltaehkäisevästi. Kuluttaja voi turvallisesti syödä kaikkia kotimaisia kananmunia ja nuolla taikinakulhonsa toisin kuin monessa muussa maassa, sanoo MTK:n eläinlääkäri Leena Suojala

MTK:n mukaan on hyvä, että kuluttajilla on valittavanaan erilaisilla tuotantotavoilla tuotettuja kananmunia. Kananmunantuotantomme koostuu kolmesta tuotantotavasta: virikehäkeistä, jonka osuus on yli 60 %, lattiatuotannosta, jonka osuus on noin 30 % ja luomusta, jonka osuus on 5 %. Kaikkien tuotantotapojen menekki on ollut viime vuosina hyvää ja niiden osuus kokonaismäärästä ei ole vaihdellut paljoakaan. Luomun osuus on kasvanut hitaasti. Kaikille tuotantomuodoille on tilaa, koska kulutus on viiden viime vuoden aikana kasvanut 20 % ja salmonellattomien muniemme viennille on tilausta.

– Meillä kaupan ei tarvitse päättää millaisia tuotteita kuluttaja syö. Se rooli ja valinta kuuluu kuluttajille. Virikehäkkimunilla on tärkeä osa kuluttajien kananmunien hankinnassa, MTK:n kotieläinasiamies Jukka Rantala jyrähtää.

Kotieläinasiamies Jukka Rantala, 040 715 8710
Eläinlääkäri Leena Suojala,  040 779 2945