Takaisin Lausunto luonnoksesta maa- ja metsätalousministeriön asetukseksi kiinteistötoimitusmaksusta vuosina 2018 ja 2019

02.10.2017

Maa- ja metsätalousministeriö

Kyseessä on vuosina 2018-2019 veloitettavien toimitusmaksujen asettamisesta. Maa- ja metsätalousministeriö esittää maksujen alentamista siten, että ministeriön ilmoituksen mukaan keskimääräinen alennus olisi noin - 0,8 %. Esimerkiksi yksityistietoimitusten tuntihintaisen veloituksen hinta alenisi 2,2 %.

Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry kiittää mahdollisuudesta antaa asiassa lausuntonsa.

MTK pitää maanomistajiin ja kiinteistöomaisuuden hallintaan kohdistuvien maksujen alentamista tervetulleena. Hallinnon sähköisten palveluiden kehittymisen ja resurssien tehokkaamman käytön näkyminen asiakashin-noissa on positiivista.

MTK muistuttaa kuitenkin maksujen nousseen pitkään ja niiden olevan monelta osin erittäin kovat. MTK pitääkin tärkeänä, että positiivisen hintakehityksen jatkumiselle pyritään varmistamaan myös jatkossa.

Antti Sahi

Simo Takalammi