null Suomalaista laatulihaa lautaselle – Syö hyvää Suomesta –lihakampanja tarjoaa faktatietoa lihasta 

Uutinen – Kotieläimet ja maito

Suomalaista laatulihaa lautaselle – Syö hyvää Suomesta –lihakampanja tarjoaa faktatietoa lihasta 

5.6.2020

MTK ja lihatalot kampanjoivat kotimaisen lihan valttikorteista. Kampanja tarjoaa asiallista tietoa ja totuudenmukaisia faktoja suomalaisen naudan-, sian-, broilerin- ja lampaanlihan tuotannosta. Kampanja toteutetaan yhteistyössä somevaikuttaja Natalia Salmelan kanssa. Hän vierailee virtuaalisesti lammas-, nauta-, possu- ja siipikarjatiloilla tutustumassa tuotantoon ja tuottajiin. Tilavideot ja tuottajien haastattelut ovatkin kampanjassa tärkeässä roolissa, myös reseptit. Hashtag #syöhyvääsuomesta  

MTK:n Syö hyvää Suomesta - lihakampanjan pääsivu on osoitteessa https://www.mtk.fi/syohyvaasuomesta. Pääsivulla on nostot sektorikohtaisille sivuille

Sivuilla kerromme muun muassa, että Suomessa 

  • broilerit saavat toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistä, eikä niiden nokkia typistettä; broilereiden tuotannossa ei käytetä lainkaan antibiootteja 
  • sianlihantuotanto on salmonellavapaata; sika saa pitää saparonsa; siat saavat karsinoihinsa virikkeitä, joita ne voivat tutkia ja tonkia 
  • teolliset nautojen rehut eivät Suomessa sisällä soijaa, ja suomalainen nautaketju onkin täysin soijaton
  • jokainen suomalainen syö keskimäärin 700 g lampaanlihaa vuodessa; lammassektori on Suomessa pieni ja tuotanto on kausiluonteista; kasvunvaraa on.

Natalia julkaisee naudastsa, siasta, broilerista ja lampaasta myös blogeja sekä reseptejä, jotka julkaistaan hänen blogisivuilla. Pääset sinne tästä.

Lisätietoja: 
Mari Lukkariniemi, liha-asiantuntija, sika ja siipikarjanliha, 040 171 9070
Saara Patama, asiantuntija, nauta ja lammas, 044 0539 285



aiheet: liha, nauta, siipikarja, sika, naudanliha, sianliha, broileri, lammas, salmonella, lampaanliha, lihakampanja, suomalainen liha, broilerinliha, antibiootti, salmonellavapaa, siansaparo, kanannokka, broilerinnokka, nokka, saparo

Esikatsele
1 jostakin 61

Suositellut artikkelit

Tervetuloa mukaan juhlistamaan Suomalaisen ruoan päivää. Kerro se sanoin tai kuvin, mitä suomalainen ruoka sinulle merkitsee. Poimi ruokakauppasi hyllyiltä ruokaa ja juomaa, joissa on sinivalkoinen Hyvää...

MTK toteutti yhdessä sisältömarkkinointoimisto Dinglen sekä suositun somevaikuttaja Natalia Salmelan kanssa kesällä reilun kuukauden mittaisen digikampanjan kotimaisesta lihatuotannosta kohderyhmänä 18-35...

Maatilojen toiveiden mukaisesti Osta tilalta! -päivä järjestetään tänäkin vuonna. Päivän aikana 12.9. maatilat saavat esitellä kotimaista ruoantuotantoa ja myydä tilan tuotteita. Tuottajat voivat järjestää Osta...

MTK muistuttaa kuiviketurpeen vahvasta kytköksestä siipikarjanlihantuotantoon. Jos energiaturpeen nosto loppuu, se vaikeuttaa myös maatalousturpeen saatavuutta. Erinomaisen terveystilanteen ylläpitäminen...

5

17.06.2020

Ruokajuhlan aikaan

17.06.2020

Miten onnekasta on syödä hyvää ja viettää juhannusta – satokausi on vasta aluillaan. Suomalainen ruoka on oivallinen valinta: läheltä, raikasta, jäljitettävää, sitä mitä pitää, vastuullista ja täynnä makua....

6

09.06.2020

Pieni teko - suuri merkitys

09.06.2020

Ruoka herättää intohimoja ja mielipiteitä. Meistä jokaisen täytyy syödä joka päivä, ja mielellään vielä useamman kerran päivässä. Kun ravitsemukselliset tarpeet on täytetty, siirrytään seuraaviin ajatuksiin:...

Atria ilmoitti tiistaina 5.5., että se on solminut...

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK nostaa vastuullisen suomalaisen naudanlihantuotannon esille tänään Helsinki-Vantaan lentoasemalla käynnistyvällä mainonnalla. Englanninkielinen kampanja tuo esille...

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK teetti Kantar TNS Agri Oy:llä kyselyn suomalaisten näkemyksistä lihan tuotantoa ja kulutusta kohtaan. Tuoreen kyselyn mukaan lihan asema suomalaisten ruokapöydissä...